· Předně je potřeba si určit, jaké věkové kategorie jsou účastníci. Rozdělil bych je jako předškolní, mladší (první stupeň ZŠ), starší (druhý stupeň ZŠ) a pak dorost. Od toho se pak budou odvíjet všechny následné procedury. Je třeba je přizpůsobit dovednostem a schopnostem všech jedinců, případně je dorovnat rozložením skupin.
· Dále si vybereme určité téma. To je také velmi důležitá věc, jelikož na tématu se dá celý tábor „postavit“. Kde témata vybírat? Mohou nám pomoci různé okruhy, zde jmenuji pro inspiraci několik z nich, dovoluji si říci že ty nejjednodušší:
– Cestování
– Tradice
– Filmy
– Jídlo
– Hudba
– Povolání
– Historie
– Věda
– Příroda
– Knihy
Pokud tedy téma zvolíme, můžeme se pustit k dalšímu kroku.
· Nyní je vhodné vytvořit si časový harmonogram. Den po dni si zhruba a přibližně rozvrhnout, ideálně po hodinových úsecích. Do všech dní (mimo posledního, či předposledního, kdy je vhodné vzít mládež na výlet – tzv. pochoďák) můžeme předepsat standardní dění jako je budíček, snídaně, svačina, oběd, odpolední klid, večeře a večerka. Zbydou nám tak volná políčka, do kterých je potřeba doplnit jednotlivé aktivity.
· Velmi praktické je určit si jistý „rituál“, něco, co se neustále každého dne opakuje a jsou toho účastni všichni. Ideální je večer, může tím totiž již po příjezdu odstartovat celé dobrodružství. Jedná se o setkání všech týmů a vedoucích, kde se může řešit vývoj dosavadních událostí, řídit směr událostí nadcházejících a prezentování výsledků jednotlivých skupin. Tento rituál pak zaneseme jako vše ostatní do harmonogramu.
· Dále se musíme rozhodnout na jaké skupiny, či družstva mládež rozdělíme. Ideální je cca 10 dětí na dva vedoucí.
· Poté můžeme doplnit časový harmonogram podle toho, jak se nám zlíbí. Můžeme stanovit přesné hry, kdy se co bude dělat, nebo přenechat pouze směsici těchto her a jednotlivých činností, které se mohou vybrat či vylosovat vždy den předem během onoho již zmíněného rituálu.
Pokud se tedy budete řídit tímto postupem, táborovku vymyslíte rychle a snadno!